logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Provincies
  • Politiek
  • Waterschappen
  • Melkvee
  • Akkerbouw
  • Varkens
  • Pluimvee
  • Opinie
Close submenu (Provincies)Provincies
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Groningen
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Veld-post.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Drenthe
      • Flevoland
      • Friesland
      • Groningen
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesLidl 3 sterren Beter Leven kaas 'biologisch product van het jaar'

Lidl 3 sterren Beter Leven kaas 'biologisch product van het jaar'

Op de Biobeurs in ’s-Hertogenbosch is Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven keurmerk verkozen tot biologisch product van het jaar. De biologische kaas kreeg de prijs, omdat de erbij betrokken veehouders nog een stap verder gaan op het gebied van dierenwelzijn en milieu dan voor het keurmerk biologisch noodzakelijk zou zijn.

In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze een stapje verder gaan dan voor de kwalificatie 'biologisch' nodig is.

Meer dan 'biologisch'

'Tot voorheen hadden biologische producten een 3-sterren Beter Leven keurmerk, dat is vorig jaar veranderd na strengere eisen vanuit het keurmerk', aldus uitleg van BioNederland als initiatiefnemer van de prijs. 'De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.'

Keten verantwoordelijk

'De zuivelsector staat voor een aantal duurzaamheidsopgaven en Lidl gelooft erin dat dat niet alleen een verantwoordelijkheid is van de boer, maar van alle partijen in de keten', vervolgt BioNederland haar uitleg. Lidl op haar beurt: 'Daarom verduurzamen wij samen met de boer, die op zijn beurt meer werkplezier heeft en bouwt aan een toekomstbestendig bedrijf.'

Meerprijs

De boer ontvangt een meerprijs voor zijn product en de supermarktketen gaat volgens de uitleg van BioNederland een lange termijn samenwerking aan met boeren, zodat zij met zekerheid duurzaamheidsinvesteringen kunnen maken. 'Lidl heeft ambitie om haar duurzame producten toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.'

Lat hoger

Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: 'We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe.'

13.893 stemmen

In totaal werden 13.893 publieksstemmen uitgebracht in de verkiezing van het biologische product van het jaar. Na een korte pitch werd de winnaar uit de finalisten gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur-Slager Founding Partner at Category & Trade Company.

Ons ei tweede

Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van de Zwaanheuvelhoeve’ in Boven-Leeuwen (GD) won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeldpot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs.

Plek in de markt

De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, platform voor managers in de levensmiddelenbranche.

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Thema
Dit artikel is onderdeel van het thema:
Ondernemerschap

Ondernemerschap

Ondernemerschap is essentieel om als boer succesvol te blijven in uitdagende tijden. Hoe haal je het beste uit jezelf en je bedrijf? Denk aan het ontwikkelen van je persoonlijke leiderschap, slim omgaan met alternatieve financieringsmogelijkheden en meer.
25 augustus 202210 dagen geleden
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Vee-en-Gewas.nl logo
Landbouwnieuws uit Gelderland en Overijssel over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten, zandgrond.
Agraaf.nl logo
Landbouwnieuws uit Utrecht, Noord- en Zuid-Holland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, veenweide, weidevogel, geiten
Themanummer Ondernemerschap
Lees meer over onderwerpen zoals onderhandelingsvaardigheden, ondernemersvrijheid, het verkrijgen van financiering in het themanummer over Ondernemerschap.
Vakblad Veldpost › Editie 2022-18
Veldpost aanvragen
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Noord-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Veld-post.nl en bevestig jouw aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Praat mee
Veldpost is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Noord-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Veld-post.nl en bevestig jouw aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Groningen
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Veld-post.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    Top