logoClose menu
Menu
  • Nieuws
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
Close submenu ( Nieuws) Nieuws
  • Home
  • Provincies
  • Politiek
  • Waterschappen
  • Melkvee
  • Akkerbouw
  • Varkens
  • Pluimvee
  • Opinie
Close submenu (Provincies)Provincies
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Groningen
Close submenu (Vakblad)Vakblad
  • Jaargangen
  • Verschijningsdata
  • Abonneren
Veld-post.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Drenthe
      • Flevoland
      • Friesland
      • Groningen
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesVIN-inslag (land)bouwvoertuigen door RDW kan op drie manieren

VIN-inslag (land)bouwvoertuigen door RDW kan op drie manieren

Van de ruim 748.000 aanvragen tot registratie van (land)bouwvoertuigen is inmiddels het grootste gedeelte afgehandeld. Dat meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Na beoordeling van de aanvraag kan blijken dat er een Voertuigidentificatienummer (ook wel VIN of chassisnummer genoemd) in het voertuig moet worden ingeslagen. Dat kan alleen door de RDW. Zonder een VIN kan het voertuig niet worden geregistreerd.

RDW meldt dat het voortvarend gaat met de registratie van (land)bouwvoortuigen. ‘Op 1 januari 2022 stonden er nog 117.000 aanvragen in behandeling, dat zijn er nu nog ongeveer 25.000. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanvragen waarvoor aanvullende voertuiginformatie nodig is.’

Indentiteitsonderzoek

Mocht er een VIN-nummer in het voertuig moeten worden ingeslagen, dan ontvangt de eigenaar als eerste een brief van de RDW daarover. Dan kan er een afspraak worden gemaakt voor een identiteitsonderzoek via www.rdw.nl onder ‘Aanvraag identiteitsonderzoek en inslag VIN voor (land)bouwvoertuigen'. Vervolgens neemt de RDW telefonisch contact op met de aanvrager om onder meer de locatie af te stemmen.

Drie mogelijkheden

Voor een VIN-inslag zijn er qua locatie drie mogelijkheden. Dat kan bij een RDW-keuringsstation, bij de aanvrager aan huis of op een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand van het woonadres van de aanvrager. Bijvoorbeeld bij een landbouwmechanisatiebedrijf. ‘Het voordeel van een VIN-inslag aan huis is natuurlijk dat de aanvrager nergens heen hoeft te rijden met het voertuig. Wel worden er voorrijkosten bereken’, aldus de RDW.

Logische routes

Voor inslag aan huis maakt de RDW logische routes, zodat op één dag zoveel mogelijk adressen kunnen worden bezocht. Het betekent dat niet de oudste aanvraag het eerst aan de beurt is. Is het geen probleem om met het voertuig te rijden, dan kan de aanvrager bij de aanvraag voor het identiteitsonderzoek en inslag VIN kiezen voor een RDW-keuringsstation of een centraal gelegen locatie op maximaal 20 à 25 km afstand. Deze laatste optie is alleen beschikbaar als er voldoende aanvragers in die regio zijn om een dag(gedeelte) te vullen.

Tijdje wachten

Het kan voorkomen dat een aanvrager wat langer moet wachten op de inslag van een VIN bij een (land)bouwvoertuig. Dat kan volgens de RWD doordat het adres - nog - niet op een logische route ligt, of dat er nog niet voldoende aanvragers in de regio zijn. Daarnaast zijn de wachttijden ook langer door het hoge aanbod aan voertuigen. De langere wachttijd is geen reden tot zorg. Nog steeds verwacht de RDW alle aanvragen voor 1 juli 2022 te kunnen behandelen.

Duizenden diefstallen

Na registratie moet de benodigde kentekenplaat goed vast worden gezet aan de achterkant. Jaarlijks worden namelijk duizenden platen gestolen, aldus RDW. ‘Is de registratie afgerond en heeft de aanvrager het kentekenbewijs ontvangen, Dan moet hij niet vergeten om het voertuig te verzekeren op kenteken. Een bedrijfsverzekering voldoet niet meer.’

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: RDW

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Agraaf.nl logo
Landbouwnieuws uit Utrecht, Noord- en Zuid-Holland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, veenweide, weidevogel, geiten
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Vee-en-Gewas.nl logo
Landbouwnieuws uit Gelderland en Overijssel over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten, zandgrond.
Praat mee
Veldpost is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Noord-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Veld-post.nl en bevestig jouw aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Groningen
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Veld-post.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    Top