Veld-post.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Provincies

      Subcategorieën

      • Drenthe
      • Flevoland
      • Friesland
      • Groningen
    • Politiek
    • Waterschappen
    • Melkvee
    • Akkerbouw
    • Varkens
    • Pluimvee
    • Opinie
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Evenementen
  • Top
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsProvinciesGrote problemen bij ophalen melk in Noorden blijven uit

Grote problemen bij ophalen melk in Noorden blijven uit

Grote problemen heeft Durk Kuipers van melktransporteur De Takomst deze winterse dagen nog niet gehad. Wel heeft hij een 'concullega' geholpen, die op de smalle weg naar de melkveehouderij van maatschap Palma in Tzum in de berm was gegleden.
Grote problemen heeft Durk Kuipers van melktransporteur De Takomst deze winterse dagen nog niet gehad. Wel heeft hij een 'concullega' geholpen, die op de smalle weg naar de melkveehouderij van maatschap Palma in Tzum in de berm was gegleden.
Grote problemen bij het ophalen van de melk in het Noorden zijn uitgebleven. Vanwege de gladheid zijn verscheidene melktankauto’s van de weg gegleden. Nadat de melk in een andere RMO was overgepompt, konden ze op eigen kracht verder of werden ze met behulp van trekkers weer vlot getrokken. Persoonlijke ongelukken deden zich voor zover bekend niet voor.

,,Vergeleken met de Achterhoek of andere delen van Nederland hebben wij het hier nog niet zo raar gehad’’, vertelt Eelze Bijma van Melktransport Friesland in Workum. Zijn dertien melktankauto’s, die met name op de fabrieken van CampinaFriesland in Workum en Leeuwarden rijden, hebben zonder schade kunnen rijden.

Wind

Zijn collega Freddy Ovinge van Transportgroep Noord (TGN) in Noordwolde paste in de loop van zondagnacht – toen de storm en sneeuwjacht op zijn hevigst was – de bestemmingen aan. De wegen naar zuivelfabrieken van Gerkesklooster waren bar slecht. Een rit naar het Noord-Hollandse Lutjewinkel schrapte hij ook, want ,,het is te risicovol als je op de terugweg met deze wind in een lege vrachtwagen over de Afsluitdijk moet’’, aldus Ovinge.

Als gevolg van de sneeuwjacht zondagnacht was het voor de rmo-chauffeurs moeizaam werken. Vooral de aanvoer naar de fabrieken over de niet-autosnelwegen en snelwegen waren soms bar slecht.

Drama

Op de A32 van Meppel naar Leeuwarden, die haaks op de oostenwind ligt, vormden zich soms flinke sneeuwduinen. ,,Dat was een drama. We konden daar niet sneller dan 20 kilometer per uur rijden’’, aldus Bijma. De A7 was over grote delen ook slecht. ,,Een vrachtwagen kan veel hebben, maar dit was lastig’’, aldus Ovinge. Hij heeft de chauffeurs op het hart gedrukt telkens hun eigen beslissingen te nemen. ,,Als je het niet vertrouwd om een erf op te rijden, dan moet je dat niet doen.’’

Eelze Bijma: ,,We zijn uiterst voorzichtig op pad gegaan. In de loop van zondagavond hebben we besloten om een aantal ritten er uit te halen en die de volgende dag weer op te pakken. Melkveehouders hebben die ruimte wel in hun melktank. Ze zijn verplicht om in noodgevallen als deze een zevende melkbeurt op te kunnen vangen. Ze hoefden nog geen melk weg te gooien.’’

Sneeuwvrij

In de loop van maandagmiddag lagen de beide melktransporteurs weer op schema. Opvallend was dat verreweg de meeste boeren hun erf keurig sneeuwvrij hadden gemaakt. Weggetjes naar de boerderij toe waren soms verraderlijk glad. Chauffeur Durk Kuipers van De Takomst (op de foto passeert hij bij Akkrum een paar flinke sneeuwduinen) hielp een gestrande collega, die op de smalle weg naar de melkveehouderij van maatschap Palma in Tzum in de berm was gegleden.

Kuipers tankte de 23.000 kilo melk over in zijn melktankauto en bracht die naar de fabriek van FrieslandCampina in Leeuwarden. De lege tankauto is met een trekker weer vlot getrokken. Even later gleed een rmo van De Takomst bij Zeewolde van een beijzelde weg. ,,Voor het overige is het tijdens de sneeuwstorm erg meegevallen. Van die sneeuwduinen merk je in de vrachtwagen niet veel. Het hobbelt even. Dank zij de storm zijn grote delen van de weg sneeuwvrij gebleven en op de besneeuwde delen rijd je rustig. Dan kom je er wel’’, aldus Kuipers.

Smal weggetje

Zo’n tien melktankauto’s van TransportGroep Noord kregen problemen, maar konden met behulp van trekkers of collega’s weer verder worden geholpen. Een melkveehouder in Onderendam was de enige van de TGN bij wie de melk pas maandag kon worden opgehaald. ,,Het was te gevaarlijk om over een smal weggetje met ijzel naar de boerderij te rijden’’, aldus Ovinge. Zijn chauffeurs deden zo’n drie uren langer over hun ritten dan anders.

Tekst: Alex J de Haan

Beeld: Alex J de Haan

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Veldpost is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis het belangrijkste agrarische nieuws uit Noord-Nederland in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Veld-post.nl en bevestig jouw aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Provincies
  • Drenthe
  • Flevoland
  • Friesland
  • Groningen
Politiek
Waterschappen
    Melkvee
    Akkerbouw
    Varkens
    Pluimvee
    Opinie
    Veld-post.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
    • Nieuws
      • Home
      • Provincies
        • Drenthe
        • Flevoland
        • Friesland
        • Groningen
      • Politiek
      • Waterschappen
      • Melkvee
      • Akkerbouw
      • Varkens
      • Pluimvee
      • Opinie
    • Marktcijfers
    • Video & foto
    • Dossiers
    • Kennispartners
    • Vakblad
      • Jaargangen
      • Verschijningsdata
      • Abonneren
    • Evenementen
    • Top
    • Het LeerErf
    Top