Noodweg op land na sluiten overweg

„We hebben vervroegd de aardappelen moeten rooien en de nog niet rijpe maïs van het land moeten halen om de werkzaamheden voor deze alternatieve route mogelijk te maken”, legt Leen Boer uit. „Door de noodweg moeten we omrijden om met de trekker bij de kuil voor het vee aan de andere kant van het spoor te komen. Via de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) kwamen we altijd snel bij het land aan de overkant.”
Akkerbouwer Leen Boer zegt er ‘vanzelfsprekend’ begrip voor te hebben dat er een oplossing moest komen voor de onbewaakte spoorwegovergangen. „Het dodelijke ongeval in mei waarbij een machinist van de trein om het leven kwam, door een botsing met een landbouwvoertuig, was een dieptepunt en heel erg triest voor de nabestaanden. We snappen heel goed dat de machinisten een veiligere situatie willen.”
Boer, zijn vrouw en zijn schoonvader gingen drie jaar geleden al in gesprek met Prorail om een oplossing te vinden voor de onbewaakte spoorwegovergang op hun land. „Er had al veel eerder een oplossing gevonden kunnen worden. Door de trage besluitvorming bij Prorail kwam het er maar niet van. Het is dan ook heel cru dat er een dodelijk ongeval nodig is om versneld de spoorwegovergangen te sluiten.”
Lees verder in de aankomende editie van Veldpost die zaterdag 12 september op de mat belandt. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Ellis van Wees
Beeld: Leen Boer