Regio adviseert nieuwe 380 kV-hoogspanningslijn ‘in één keer goed’ aan te leggen

De provincies Groningen, Friesland en Groningen willen daarmee naar eigen zeggen voorkomen dat de verbinding over 10 tot 15 jaar te weinig capaciteit heeft en er opnieuw een traject met grote werkzaamheden, maatschappelijke onrust en schade nodig is. Daarom is de oproep aan het ministerie: doe het in één keer goed, met oog voor het landschap en de mensen die er wonen.
Onderzoeken
‘Voor het project zijn uitgebreide onderzoeken uitgevoerd naar natuur, landschap, veiligheid, kosten en de gevolgen voor inwoners,’ zo melden de provincies, die mede spreken namens getroffen gemeenten en waterschappen. Volgens het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KKG) zijn varianten 4 en 5, die grotendeels de A6 en A7 volgen, moeilijk te vergunnen. Dit komt onder meer vanwege de negatieve effecten op de natuur en nieuwe gebiedsontwikkelingen, zoals de Lelylijn.
Langs bestaande 220 kV-verbinding
De provincies adviseren om te kiezen voor een combinatie van tracés 1 en 2. ‘Deze volgen grotendeels de bestaande 220 kV-verbinding. Het voordeel daarvan is dat bestaande infrastructuur wordt vervangen in plaats van dat er een nieuw gebied wordt doorsneden. Daardoor is de impact op landschap, woningen en natuur kleiner, en is de kans op een snelle vergunning groter doordat er minder knelpunten zijn. Bovendien blijft bij deze varianten ruimte voor de aanleg van de Lelylijn.’
Tracé 3 niet realistisch
Uit regionale analyses blijkt dat tracé 3 geen realistische optie is. Dit tracé bestaat uit twee verschillende rijen hoogspanningsmasten met draden op verschillende hoogtes. ‘Dat leidt waarschijnlijk tot meer vogelslachtoffers dan in de onderzoeken is meegenomen’, aldus de provincies. ‘Bovendien is het tracé niet toekomstbestendig, omdat de capaciteit binnen afzienbare tijd onvoldoende is. Daardoor ontstaat het risico dat over 10 tot 15 jaar opnieuw een grootschalig project nodig is.’
Negatieve gevolgen beperken
De regio geeft aan het Rijk mee dat de wettelijke compensatie en planschadevergoeding voor alle gedupeerden goed geregeld moet zijn.
Friesland: 'alleen centrale overheid positief over ontwikkelingen'
Provincie Friesland stelt dat ‘in algemene zin geldt’ dat geen enkele overheid buiten het verantwoordelijke ministerie positief staat tegenover deze ontwikkelingen. Het is volgens gedeputeerde Sijbe Knol de regio die de prijs hiervoor betaalt: „De minister is tot nu toe nog nooit aanwezig geweest bij een overleg met onze regio over deze 380 kV-verbinding. We hebben de minister enkele keren uitgenodigd voor het bestuurlijk overleg van 20 november aanstaande, waar het regioadvies besproken wordt. Geen gehoor. Dat is natuurlijk heel bijzonder, juist omdat dit project grote impact heeft op onze inwoners en het Friese landschap.” Friesland signaleert dat er de komende jaren veel Rijksprojecten (gaswinning, PAWOZ, 380 kV) op haar af komen. „Ze willen boven ons langs, onder ons door, zonder dat wij als provincie daar structureel de vruchten van plukken. Het kan niet zo zijn dat de regio steeds opnieuw de prijs betaalt. Wij willen een eerlijke verdeling van lasten en lusten. We willen daarom een brede Energiedeal sluiten met het Rijk, waarin we afspraken maken over aftakken, aftappen en aftikken”, aldus Knol.
Groningen wil verbeterde variant tracé 1 op haar grondgebied
In overleg met de gemeenten Groningen en Westerkwartier en het waterschap Noorderzijlvest adviseren de provincies voor het Groningse deel van het tracé een ‘geoptimaliseerde variant van tracé 1’. Die optimalisatie houdt in dat de verbinding zoveel mogelijk in een rechte lijn tussen Vierverlaten en Bakkerom wordt aangelegd. Als die optimalisatie niet mogelijk blijkt, wordt tracé 2, variant Enumatil, als alternatief voorgesteld. Daarnaast wil de regio volgens Groningen in gesprek blijven met het ministerie van KGG en TenneT over mogelijkheden voor landschappelijke verbetering in de provincie. ‘Dit helpt om de negatieve impact van de verbinding te beperken, bijvoorbeeld door bestaande 110 kV-verbindingen ondergronds te brengen.’

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Martin de Vries
